Merdeka tak Merdeka?

 Fren,

Tahun ini dah 63 tahun Malaysia Merdeka daripada jajahan orang asing.... yeah! Merdeka ...Merdeka Merdeka namun apabila pikir balik betul - betul maka tertanya dalam minda I pula - Merdeka tak Merdeka minda dan jiwa seluruh rakyat Malaysia atau orang politik sekali (Khususnya)?

Saya terlintas soal begitu adalah ternyata negara tercinta ini masih lingkar- lingkar atau pusing- pusing dalam isu 1. Kaum / Bangsa 2. Agama dan 3. Bahasa khususnya orang politik Malaysia.

Dah sekian lama dalam sistem Pendidikan / Pelajaran memang Bahasa Melayu adalah Bahawa Resmi Malaysia - baharu - baru ini ada pulak orang politik telah putar bulit dengan niat terpilih apa yang dia nak dikatakan sahaja telah sebenarnya menimbulkan isu sensitif yang tak menentu ini - apa niat orang politik ini? kecoh kecoh.

Namun jangan terlupa ye bahasa lain dibenarkan belajar serta digunapakai oleh seluuruh rakyat contohnya BI - memang ada yang menjadi bahasa ini sebagai bahasa pengantar Univ tersebut pun - tak ada masalah pun! Malahan memang baik untuk didikan Univ tersebut bersaing kehebatan dengan didikan Univ orang luar ye!

Agama adalah amalan dan kepercayaan seseorang masing- masing namun adanya agama resmi - memang tak dipertikaikan ianya adalah Agama Islam namun agama - agama lain dibernarkan untuk dianuti oleh sesiapa sahaja dan tak ganggu dan tergugat sekali pun agama resmi ini tetapi kalau ini asyik dijadikan sebagai kayu pengukur untuk orang lain maka akan menjadi lain maksud tahu / kan? Aduhai...

Sesebuah Negara kalau nak maju ke hadapan kenalah  kukuh dan sepadu secara dalaman iaitu seluruh rakyatnya khususnya Malaysia yang berbagai bangsa/kaum dan agama mahupun bahasa yang sepatutnya boleh menjadi teladan untuk negara- negara lain dan seterusnya berusaha menghadapi pemasalahan baik - ekonomi., perdagangan ., mahupun ketenteraman., serta kesihatan alam sekitar termasuklah menghadapi COVID 19 sekarang ini. Kalau masih "kolot" pemikiran atau minda kita sebagai rakyat Malaysia maka tak mana perginya Malaysia yang tercinta dan Merdeka ini Ooi! 

Boleh anggap ini hanya rungutan seseorang insan yang kecil dan kerdik semasa Kemerdekaan diharumi dan dirasai walaupun sekecil namanya sebagai rakyat Malaysia biasa yang bukan orang politik besar itu ok? 

Comments

Popular posts from this blog

Where to go?

Hayati lirik lagu - Akulah Penyair

Orang yang suka menyusahkan orang