Cabaran

Cabaran itu datang daripada diri sendiri secara dalaman kerana sekiranya apa yang dihadapi oleh seseorang itu kalu tidak "mahu" atau tak tercabar akan naluri orang itu maka pasti tak ada tindakan susulan samada yang positif mahupun yang negatif.
Mencabar diri sendiri ini adalah berisiko tinggi sebab "kegagalan" menanti di depan mahupun "kejayaan" akan menanti di depan, mana satu? Sedia mencabar kemampuan diri dengan peluang yang diberi? ha ha ha.
Kata orang, itu nasib atau takdir, betulkan? berapa peratus atau tingginya kesahihan dan kebolehpercayaan akan nasib semata- matanya? siapa yang menentukan ..? Tuhan atau ...diri sendiri? Usaha seterusnya amatlah penting dan perlu atau wajib sekiranya ingin mencabar kemampuan diri sendiri, tahu? He he he.
Cabaran dari luaran itu kadang kala di luar jangkaan maka dugaan disebut dan pada saya harus berusaha jua sehingga setakat mana kemampuan diri tercabar baru mengatakan takdir jika tak shih.... telan dan terima saja. Walau bagaimanapun, sekiranya cabaran itu tak dianggap sebagai cabaran oleh seseorang maka tak ada tindak balas "kimia" maka selamatlah...

Comments

Popular posts from this blog

Where to go?

Hayati lirik lagu - Akulah Penyair

Orang yang suka menyusahkan orang