Nasib Negara

Nasib...nasib ... dan Nasib... sampai bila nak "project" kepada nasib... ye?!!!

Bila sebut nasib... itu tanda kita dah tak boleh buat atau lakukan apa- apa lagi... Dah terjadi begini nasib... baik sesuatu isi keluarga , komuniti , masyarakat atau pun sesebuah negara amnya.

Nasib ini telah disalah tafsir atau salah pakai oleh mereka yang belum berusaha bersungguh sungguh namun hanya bergantung kepada nasib tentuan Tuhan alamak?? Apa nak dan dah jadi ini?

Kalau negara manjadi lemah atau kemiskinan disebabkan oleh kerana ekonomi... dan negara manjadi sebegitu bentuk adalah buatan manusia yang berkorupsi... maka mula- mula sekali usaha membenteras rasuah dulu... hukumlah mereka yang melakukannya supaya dijadi teladan bagi mereka yang berpontensi nak mengamalkan rasuah habis- habisan dulu dan kemudian berusaha bersungguh sungguh dan ikhlas hati maka boleh pulih kekuatan sesebuah negara dan bukannya semata- mata bergantung kepada Nasib Negara ok.

Nasib sesebuah negara amat bergantung kepada wakil rakyat yang berkedudukan pangkat sebagai menteri yang berporfolio dan sokongan ke semua pihak harus diberi dengan padu serta berniat untuk segala lapis masyarakat dn bukannya asyik main sentimen keagungan agama dan kekuatan bangsa tertentu sahaja ok sebab sesebuah negara harus dimiliki oleh semua rakyat dalam negara tersebut dan hidup aman sentosa - agama pegangan masing- masing, amalan masing- masing... respect sahaja le. Nasib....

Comments

Popular posts from this blog

Where to go?

Hayati lirik lagu - Akulah Penyair

Orang yang suka menyusahkan orang