Peluang

Fren,

Peluang... tak selalu ada dan tak selalu dapat maka bagaimana kita menghargai dan menghayati peluang yang datang ketika itu demi masa depan di mana ianya digunakan demi mempertingkatkan diri sendiri supaya tak terlepas peluang yang mungkin datang sekali sahaja sepanjang umur.
Nasib... nasib untuk mendapat peluang itu turut kadangkala tak ada see.... contoh nasib saya sebegitulah rupanya. Saya sebelum berpeluang mengajr di peringkat Universiti, saya berkhidmat di sekiolah rendah dan meningkat diri ke sekolah menengah sepanjang hidup selama 14 tahun tak berpeluang untuk samada peningkatan gaji (Triple, duble jump) ketika sistem lama mahupun SSB kerana diberi sebab adalah masih muda , kasi change kepada yang lebih senior.
Peluang untuk diberi pangkat Guru Pakar turut tak dapat kerana masih muda dan belum sah jawatan dan sebagainya. Bila telah layak, sistem turut telah tukar, pentadbir telah tukar dan segala mula balik semula.
Dapat PTK 3 dengan keputusan 4/4 pada tahun 2004, tetap tak dapat peluang untuk anjak gaji kerana kononnya saya sambung belajar dengan balik kerja tanpa scroll Permenant head Damage jadi tetap teralir air liur bila melihat members yang tanpa pergi belajar mendapat lonjakan atau anjakan gaji dan beliau telah jauh lebih tinggi gaji walaupun kami sama sama lulus PTK 3 dan mereka telah lulus PTK 4 jua dan saya tak layak untuk PTK 4 atau tak berpeluang pun kerana saya sangkut itulah yeh yeh yeh. Maka, nasib macamana dan tak digalakkan melanjut pelajaran demi kebaikan sebalik telah berkorban gila gila tanpa kira tua muda saya ini.
Peluang, apalah nasib peluang ini untuk saya ini, tak apalah sabar sahaja dan saya masih kukuh percayai bahawa "orang atas" atau tuhan yang lebi memahami nasib serta pelaung ini bukan untuk saya masa ini dan bila? entahlah sabar dan bekerja bersungguh - sunguh seperti sebelum atau lebih gigih demi tanggungjawab besar untuk mendidik anak-anak muda generasi baru saya ini sebab pelajaran adalah sama rata, sama penting tak kira bangsa atau ras di dunia ini.
Peluang dan nasib adalah

Comments

Popular posts from this blog

Where to go?

Hayati lirik lagu - Akulah Penyair

Orang yang suka menyusahkan orang