Hujan nikmat

Fren,

Hujan... hujan atau huje.. yang membawa nikmat serta membawa "air" kepada semua orang namun apabila hujan turun dengan terlalu lama tempoh masa maka akan pula berlakunya.... banjir kilat iaitu banjir yang di luar jangkaan atau luar sangkaa,,, betul ke?

Hujan membantu tumbuhan hijau untuk mempercepatkan segala ekosistem berkaitan di atas benua bumi ini,,, betul kan? Namun hujan turut akan membawa padah jika kawasan tertentu yang tidak "peka"akan geografi kawasan tersebut atau lebih lebih atas sebab saliran longkang, aliran air tidak dapat mengalir ke tempat yang "harus" ditujui maka akibatnya "BANJIR"ok.

Apabila berlakunya banjir maka kelihatan semua orang turut menghulur bantuan "ehsan" kepada mangsa banjir.. betul ke? Ya dan ini tanda bagus dan baik kerana kita ini bermasyarakat yang berhati perut tetapi ada kah semua situasi adalah sama sahaja ... tidak ke mana- mana pihak harus melakukan sesuatu "perubahan"atau peningkatan kaedah pengecahan sebelum berlakunya "bencana" atau masing- masing dah selesa akan situasi yang sediaada  sedia berlaku apabila hujan turun buat selama- lamanya? 

Pelajaran... pendidikan akan tinggal pengajaran yang berslogan--- "cakap tak serupa bikin" ooi baik dah dah dah .


Comments

Popular posts from this blog

Where to go?

Hayati lirik lagu - Akulah Penyair

Lompat Si Katak Lompat